boek hier een gratis info-consult
De coronacrisis kan invloed hebben op je mentale gezondheid! Tijd dus voor een stresstest?
De berg gym shot man kettle bell groenten Home relax rendered

Last van (Corona)Stress?

 

Vaak krijgen we stress van dingen waar we amper of geen invloed op kunnen uitoefenen. Andere oorzaken van stress zijn vaak goed te tackelen. Besef dat vrijwel alles een kwestie is van perceptie, de manier waarop we zelf onze ‘waarheid’ interpreteren en vormgeven en hiermee dus ook stress 'toelaten'. Voorbeeld: wat voor de een heel veel stress oplevert, hoeft voor een ander niet noemenswaardig te zijn. Veel ontstaat in ons hoofd op basis van onze gedachten. Maar… jij bent je gedachten niet! Aan de slag? Lees dan verder.

 

Strèèèèss!

Druk op het werk of je gezin….wie is dat niet? Zeker nu in tijden van (intelligente) lockdown en social distancing. Vermoeidheid, een nacht slecht slapen of een dag hoofdpijn kan dan best eens voorkomen. Stress hoeft niet altijd slecht te zijn en helpt om scherp te blijven. Als je echter regelmatig stressklachten hebt is dit een signaal van je lichaam. Mogelijk heb je dagelijks meer stress en zorgen dan je aankunt. Langdurige stress kan je zelfs ziek maken. Hoe eerder je de signalen serieus neemt, des te groter is de kans dat je een overspannenheid of burn-out voorkomt.
De coronacrisis kan extra invloed hebben op je mentale gezondheid. Veel mensen worstelen met eenzaamheid, negatieve gevoelens en stress. 

 

Symptomen van stress of burn-out

Wil jij weten in hoeverre jij last hebt van stress? Doe een zelftest!

 

Tips tegen coronastress

Psycholoog Wouter Cammelbeeck vertelt wat je in deze periode kunt doen om wat beter in je vel te zitten. Hij geeft 10 praktische tips die je direct kunt inpassen in je leven:

  1. Juist in deze tijd is het belangrijk om in contact te blijven. Ga dagelijks online koffie drinken met vrienden, familie, collega’s of eet samen een maaltijd via beeldbellen.
  2. Probeer iets voor anderen te doen. Er zijn nu veel initiatieven waarmee je anderen kunt helpen, zo heb je zelf ook sociaal contact en houd je verbinding met andere mensen.
  3. Als je thuis werkt of studeert, kun je veel gedaan krijgen omdat je minder gestoord wordt door anderen. Maar leg de lat niet te hoog voor jezelf. Plan je werkdag, houd je aan deze planning en baken je werktijden af.
  4. Blijf sociale verbinding met collega’s en studenten houden. Houd gemeenschappelijke pauzes via online een verbinding. Blijf ook dingen samen vieren, sta samen stil bij verjaardagen en andere feestelijke momenten.
  5. Ben je werkloos geraakt, dan kun je een gevoel van controleverlies hebben. Het is normaal dat je je zo voelt, dit hoort erbij. Probeer het van je af te schrijven en wees kritisch op je gedachten. Praat jezelf niet in de put.
  6. Zit je zonder werk thuis, houd dan een vaste dagstructuur vast. Dat geeft je een gevoel van controle. En wees niet te streng voor jezelf.
  7. Zit je nu thuis met partner en kind(eren), dan vraagt deze situatie waarschijnlijk veel van je. Baken je werkmomenten af zodat je momenten hebt om op te laden. Eet gezond, beweeg voldoende en neem tijd om te ontspannen.
  8. Maak je je zorgen of ervaar je veel stress, deel je gevoelens dan met anderen.
  9. Een mentale balans behouden betekent blijven balanceren, blijven bijstellen. Negatieve gevoelens zijn heel normaal. Richt je op zaken die je wel kunt beïnvloeden.
  10. Wees mild voor jezelf en begripvol voor de mensen om je heen.

(Bronnen: Arkinbasisggz.nl, Samengezond.nl)

Bewegen (matig intensieve inspanning in combinatie met spierverstevigende fitnesstraining) heeft een ondubbelzinnig positief effect op je humeur. Levenslust neemt vaak accuut toe ten koste van depressiviteit, spanning, boosheid, verwarring en (mentale) vermoeidheid (Berger & Motl, 2000). 

Met krachttraining wordt je sterker, worden je beenderen sterker, accentueer je de mooie lijnen van je lichaam, verhoog je je glucose tolerantie (goed ter preventie van type 2 diabetes), verlaag je de kans op kwetsuren en lage rug klachten, kun je beter je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren, verstevig je je balans en verbeter je je zelfbeeld en humeur. En als we iets kunnen gebruiken, dan is het dit laatste! 🥴👊

Meer hands on actie en resultaten? Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend consult.

menu Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl