boek hier een gratis info-consult
"Ongeacht de resultaten die je nastreeft, je doel is allereerst het gezonder maken van je lichaam. Hoe je dát voor elkaar gaat krijgen, zou je doelstelling moeten zijn!"
De berg gym shot man kettle bell groenten Home relax rendered

Gezond verstand vs. voeding

 

Vandaag de dag is het een veelbesproken onderwerp: voeding. Of je nu in de groei bent, van je oude dag geniet, zwanger bent, aan topsport doet of een gezonder gewicht wilt bereiken, wat je eet is hierin doorslaggevend. Vrijwel iedereen heeft er ook een mening over, veel mensen dragen hun eigen persoonlijke aanpak uit op social media. “Ik eet dit wél en dát laat ik bewust staan”. Maar waarom eigenlijk? Van het ene zou je dik worden en van het andere verlies je vet als sneeuw voor de zon. Het is lastig om nog een ‘echte waarheid’ te herkennen in deze wildgroei van inzichten en interpretaties. Het is erg ‘trendy’ om een of ander dieet te volgen óf een of andere ‘influencer’ op instagram.

Doelstelling vs. resultaat

Wat ik persoonlijk met leden ogen aanzie en ontzettend jammer vind, is het feit dat eten en drinken veelal word ingezet als een esthetisch middel om slank en ‘mooi’ te zijn. Op zichzelf is daar niet zoveel mis mee ware het niet dat in het kielzog hiervan mensen voor zichzelf talrijke momenten van falen creëren in plaats van succesmomenten. “Met minder eten moet het goedkomen”. In plaats van het verlies van kilo’s te zien als RESULTAAT wordt het vaak gezien als DOELSTELLING.

Een streefgewicht halen, zou niets méér moeten zijn dan een logische consequentie van wat je je jezelf tot doel stelt, namelijk díe dingen doen die je gezonder maken. Ongeacht de resultaten die je nastreeft, ligt je doel allereerst bij het gezonder maken van je lichaam. Hoe je dát voor elkaar gaat krijgen, zou je doelstelling moeten zijn! Met andere woorden, welk concreet, waarneembaar gedrag ga jij inzetten om resultaat te behalen? Dit is een cruciale stap die te vaak wordt overgeslagen.

Succesvol afslanken

Afslanken is gekoppeld aan talrijke factoren waarvan je er maar een deel kunt beïnvloeden. Wat betreft de factoren díe je kunt beïnvloeden, is het zaak om er meerdere mee te nemen in je doelstelling. Naast voeding en beweging is voldoende slaap ook zo’n factor. Zet niet op één factor in omdat dat jou nu eenmaal zo uitkomt, maar betrek andere factoren er ook bij. Kun je echt niets doen om meer slaap te krijgen? Kun je echt niets verzinnen om meer of beter te bewegen? Overal liggen kansen! 

Sommige medicijnen en de mate van ervaren stress kunnen het behalen van resultaten zeer bemoeilijken. Ook iets om rekening mee te houden. Voordat je gaat denken dat 'gezonder eten toch niet helpt', is het soms wijs om na te gaan welke rol deze factoren voor jou spelen. Gezonder eten gaat veel verder dan alleen maar gewicht erbij of eraf.

Meer eten

Voeding is zo’n factor waarmee je je gezondheid en je resultaten kunt bereiken. Stel jezelf tot doel om gezonder te eten. Dat begint niet zozeer bij minder eten, maar bij BETER eten. Sterker nog, als het gaat om bepaalde bestanddelen betreft het vaak MEER eten om gezonder te worden, ziektes te bestrijden en eindelijk die resultaten te behalen. Bouw je lichaam op, breek het niet af. Erken dat je kunt leren (over bewegen en eten) en van daaruit jezelf kunt ontwikkelen.

Hip vs. effectief

Vanuit dit gezichtspunt is het belangrijk voor mij, als zelfrespecterend professional, om NIET aan te haken bij wat hip is of op dit moment een hype. Ik blijf een aanhanger van duurzame resultaten, monitoring en een in de wetenschap geborgde methodiek. Anders gezegd, zolang je je essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, maakt het niet heel veel uit welke benadering je kiest. Een ‘non-sectarische benadering’, zogezegd. Heel hip…

Focus

In de basis maakt het niet heel erg uit welke benadering je kiest, zolang je de voedingsstoffen maar binnenkrijgt. Je lichaam beschikt over een verbluffend aanpassend vermogen, dus kun je rustig van aanpak veranderen en wat experimenteren. Het is echter wel zo dat we bepaalde basiselementen in het vizier moeten houden. De vraag die ik mijzelf hierbij wel eens stel is: zou mijn grootmoeder het als voeding herkennen?

Eerst gezonder worden, dan de rest; 5 tips

De uitdaging is om met voeding en beweging je lichaam allereerst gezonder te maken. Richtlijnen vanuit grootschalig onderzoek helpen ons hierbij. Organisaties zoals het Voedingscentrum of het Wereld Kanker Onderzoek Frond (WKOF) vertalen dit onderzoek naar ‘hands on’ handvatten. Je vind hier de WKOF richtlijnen met het oog op de preventie van kanker aan de hand van een gezonde leefstijl.
Hier volgen een vijftal ‘down to earth’ tips om jouw lichaam gezonder, weerbaarder en meer veranderbaar te krijgen met voeding.


1.   Start met jouw maaltijdritme

Dit is wat ik altijd en vaak als eerste adviseer aan mensen. Gewoonweg grip krijgen op hoe vaak je eet, verbetert vaak al wát je eet. Veel mensen slaan maaltijden over of moeten een te lange tijd zonder eten overbruggen. Allemaal voer (…) voor lage bloedsuikerwaarden, daaropvolgende vermoeidheid en de onvermijdbare snaaibuien waarbij vaak de keuze valt op de ongezonde dingen. Met een meer stabiel eetritme voorkom je drastische schommelingen van je bloedsuikerwaarde, maak je betere keuzes en grijp je minder vaak naar die chocoladereep.
Het is dus, kortom, zaak om niet meer dan ~3 uur tussen opeenvolgende maaltijden niets te eten. Neem je ontbijt, lunch en diner en wissel dit af met een gezonde snack in de loop van de ochtend/middag/avond. Dit leidt tot gezondere keuzes en meer energie gedurende de dag. Nodig: een pro-actieve houding wat betreft het plannen van je eetmomenten en wát je gaat eten. Laat het niet aan het toeval over. Meer hierover bij punt 2!


2.   Plan vooruit

Je zult op andere vlakken ook resultaten willen behalen; werk, sport, een klusproject, huishouden, etcetera. Ook hierbij plan je je zaken. Fitness- en gezondheidsdoelen behalen, vormen geen uitzondering. Systematisch trainen en bewegen helpen vaak onvoldoende als je je voeding niet op orde hebt. Plan je maaltijden zoals je op andere gebieden ook planmatig te werk gaat, zoals beweegmomenten of werkafspraken in je agenda zetten. Weet wat je gaat kopen en weet wat je gaat klaarmaken. Als je thuiskomt van je werk, een afspraak of een beweegsessie, dan staat alles klaar om te gaan!


3.   Volg het ‘Nordic Plate’ model

Het ‘Nordic Plate’ model komt uit Scandinavië  en betreft een simpele manier om te kijken naar de indeling van je bord. Het idee is dat je je bord in drie delen opsplitst; de helft van je bord is gevuld met salade en groenten, een kwart met koolhydraten (aardappelen, pasta, rijst, e.d.) en een kwart met eiwitten (vlees, vis, vleesvervanger, ei). Deze indeling garandeert dat je voldoende van alle belangrijke ingrediënten binnen krijgt.

 

4.   Eet kwaliteitsvoedsel

Vers en zelfbereid is natuurlijk de beste benadering. Verder is er ook zoiets als gezond verstand en bewustwording. Kijk eens naar wat er op je bord ligt en vraag jezelf af of alle kleuren (groen, rood, geel) aanwezig zijn. Eet je elke dag hetzelfde? Op zoek gaan naar goede basisrichtlijnen goede voeding is een hele goede start. Vervolgens ga je zelf kleine wijzigingen en variaties aanbrengen op een manier die voor jou goed werken. Schrijf je bijvoorbeeld in voor de nieuwsbrief van het voedingscentrum of krijg wekelijks een nieuw dagmenu via de mail toegestuurd. Al is het alleen om wat ideeën op te doen.

5.    Er is geen ‘one size fits all’ dieet

Besluiten wat je eet hangt af van wat je nastreeft. Als je wilt afslanken dan is simpelweg minder eten niet de optie. Je zult ook anders moeten eten. Ben je een duursporter die deelneemt aan lange afstand evenementen dan eet je in verhouding wat meer koolhydraten dan iemand die de wens heeft om de spiermassa te ontwikkelen. Deze persoon dient wat meer nadruk te leggen op het binnenkrijgen van voldoende eiwitten. Er is geen één voedingspatroon dat voor iedereen kan werken. Je hebt je eigen op maat gesneden plan nodig, iets dat werkt op basis van onder meer wie je bent, wat je doet, jouw wensen en jouw mogelijkheden. 

Meer artikelen lezen? Wat dacht je van het verkleinen van jouw kansen op het krijgen van kanker door leefstijl verbetering of Algemene Richtlijnen Gezonde Leefstijl of over hoe je je motivatie om gezonder te leven op peil kunt houden? Kennis is kracht!

Mocht je eens een meer persoonlijk gesprek wensen gericht op het verbeteren van jou fitness, welzijn en gezondheid, kom dan eens langs en maak een afspraak via 06-21158179 of mail naar info@train2b.nl.

Klik door voor meer informatie: 'Over Train2B', Aanbod, Impressie, Aanpak.

menu Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl