boek hier een gratis info-consult
Lopen in het belang van lopen is een geweldig tegengif tegen de drukte en constante staat van in verbinding staan met elkaar in ons moderne leven.
De berg gym shot man kettle bell groenten Home relax rendered

Medicijn zonder bijwerkingen

 

Ga toch lopen!

Lopen, net als ademhalen, is zo normaal dat we het als een volledige vanzelfsprekendheid zien. En toch biedt het zo veel meer dan dat! Wanneer we leren om lopen te herwaarderen, dan kan dat een heel nieuw inzicht verschaffen op ons leven en ons welzijn. We onthaasten door het tempo er tijdelijk uit te halen, we genieten van het moment en van onze omgeving, herbezinnen ons op wie we zijn en wat we doen, versterken onze gezondheid enorm en het stimuleert zelfs ons creatieve vermogen. Wat kun je hier niet gaaf aan vinden!?

Lopen kan veel meer zijn dan slechts van A naar B komen. Voor veel mensen is het een manier van leven. Het kan een manier worden om terug te komen bij wat écht belangrijk voor je is.

De oudste vorm van bewegen?

Wetenschappers beweren dat onze verre voorouders 3 tot 6 miljoen jaar geleden zijn begonnen met het lopen op twee benen. Er wordt over gespeculeerd dat het staan op twee benen hen in staat stelde verder weg te kunnen kijken om zo eerder gevaar of voedselbronnen te detecteren. Een andere studie oppert het idee dat staan op twee benen de handen vrij maakte om zo gereedschap te kunnen hanteren. Ook is voortbewegen op twee benen veel energie-efficiënter dan op vier.
Afijn, wat de reden ook is, mensen lopen al een hele tijd rond op twee benen. We zijn Afrika uitgelopen, dwars door Europa en Centraal Azië om vervolgens in Noord-Amerika en zuidelijker uit te komen. Als soort zijn we bijna geprogrammeerd om te voet nieuw land te ontdekken en te zien wat er achter de horizon verborgen ligt. Dat is wat we doen!

Het beste tegengif

Lopen is een geweldig tegengif tegen de drukte en constante staat van in verbinding staan met elkaar in ons moderne leven. In onze economie van aandacht waar meerdere technische apparaten, middelen en kanalen wedijveren om onze aandacht, is weten hoe je jezelf afremt en je aandacht opnieuw richt meer en meer een cruciale vaardigheid geworden. Lopen is de perfecte manier om je deze vaardigheid eigen te maken. Vergeet de 10.000 stappen hype, vergeet het moeten preseteren met hardlopen. Breng jezelf terug naar de basis, de oorsprong, de essentie.

Het kan hét moment van de dag worden waarop je bewust het tempo terugbrengt en je focus hervindt. In plaats van dat je aandacht divergeert en verstrooit naar alle kanten, brengt lopen het terug tot een meer eenzijdige focus. Wij allemaal hebben het nodig om uit te staan, om af te remmen. Lopen in het belang van lopen is een geweldige manier om dit te doen.

De voordelen van regelmatig lopen. "What’s in it for me?"

Volgens ‘Better Health Channel’, ‘Harvard Medical School’ en anderen liegen de voordelen van lopen er niet om. Lopen:

·     Verhoogt het fitness niveau van hart, bloedvaten en longen.
·     Verlaagt het risico op een ziek hart en zieke bloedvaten.
·     Verbetert de controle over aandoeningen zoals hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, gewrichts- en spierpijn, stijfheid en diabetes.
·     Versterkt je botten en balans.
·     Versterkt je spieren (enigszins) en verbetert je uithoudingsvermogen.
·     Kan bijdragen aan het verlagen van vetmassa en de neiging om veel te snoepen.
·     Helpt risico op borstkanker te verlagen.
·     Stimuleert de werking van het immuunsysteem.

Wat een lijst! En dan te bedenken dat lopen ook nog eens een hele sterke uitwerking heeft op het bestrijden van gevoelens van negativiteit en zo je mentale gezondheid ondersteunt.

De loopgewoonte ontwikkelen

Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd en regelmaat. Het beste is om ervoor te zorgen dat het relatief makkelijk is voor je om het te doen. Kies om te beginnen voor een moment en afstand die goed te doen zijn voor je. Vergeet de 10.000 stappen hype, vergeet het moeten presteren met hardlopen. Breng jezelf terug naar de basis, de oorsprong, de essentie. Kies iets dat werkt. Misschien is 30 min lopen of 5000 stappen per dag iets dat goed voor je werkt wanneer je begint. Tegenwoordig hebben we de beschikking over super gave sporthorloges en apps waarin je je doelen kunt invoeren en die het dagelijks behalen ervan vergemakkelijken.
 
Onthoud, alle beetjes helpen en tellen mee, dus pak kansen die je helpen extra stappen te zetten. Ik ken mensen die heel bewust de auto verder weg parkeren om het laatste stuk te lopen. Lopen als vervoersmiddel is natuurlijk de meest tijd efficiënte manier om het in te passen. Hetzelfde geldt voor traplopen. We lopen eindeloos veel vergelijkbare oefeningen te doen in de gym, maar als jouw (werk)omgeving trappen biedt, dan mag je jezelf rijk rekenen. Voeg kleine beweegpauzes in, vergader lopend. Er zijn tal van manieren op meer lopen mogelijk te maken. Gebruik je fantasie!

Meer lezen over gemotiveerd blijven voor voldoende beweging? Lees hier verder hoe je dat aanpakt!
 
 

menu Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl