boek hier een gratis info-consult
Train2Blogs zijn blogs over Health, Fitness & Lifestyle gerelateerde onderwerpen bedoeld om te inspireren en te verdiepen
De berg gym shot man kettle bell groenten Home relax rendered

Train2Blog

 

Laat oktober, borstkankermaand, de maand zijn van de goede voornemens!


Kanker, en borstkanker in het bijzonder deze maand… Niet het meest gemakkelijke onderwerp om je blogreeks mee te beginnen, maar de timing is nu eenmaal zo dat ik begin met bloggen in een maand waarin wordt stilgestaan bij deze vreselijke ziekte. En terecht. 
 
Dikke kans dat je iemand kent die het (gehad) heeft of eraan is overleden. Maar het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel. Er zijn ook lichtpunten te benoemen, zaken die perspectief bieden en bijdragen aan de preventie van kanker.

 

Dus, laat niet januari, maar oktober -borstkankermaand- de maand zijn van jouw goede voornemens!


Daarom ben ik er even voor je ingedoken. Wat blijkt: kanker is niet slechts iets dat je overkomt omdat het in de familie zit, bijvoorbeeld. Je kunt jouw kans op het krijgen van kanker daadwerkelijk verlagen. Interessante gedachte. Ongeveer 40% van alle gevallen van kanker kan voorkomen worden! Er zijn geen garanties tegen kanker, maar gezond eten en leven verkleinen je kans op kanker (wcrf.org). Lees verder voor een beknopt overzicht en 5 stappen om Train2B-gezonder en -fitter te worden én daarmee jouw kans op kanker te verlagen.

 

Wie loopt verhoogd risico?

Kanker kan iedereen treffen. Echter is het zo dat sommige mensen een hogere kans hebben om het te krijgen dan andere. Oudere mensen lopen bijvoorbeeld een hoger risico om de diagnose kanker te krijgen dan jongere mensen. Leeftijd is feitelijk dus de belangrijkste risicofactor voor kanker. Veroudering betekent echter niet dat het krijgen van kanker onvermijdelijk is. Het is niet zo dat voorspeld kan worden wie het krijgt en wie niet. We spreken van risico, de kans dat iemand het krijgt of niet.
 
Sommige mensen lopen verhoogd risico kanker te erven. Rond de 5 á 10 procent van de mensen met kanker heeft het doorgegeven gekregen van een familielid. Inzichten vanuit de wetenschap tonen dus aan dat slechts een klein deel van alle gevallen van kanker erfelijk is. Van borstkanker weten we, bijvoorbeeld, dat bij 90 procent van de gevallen andere factoren dan erfelijkheid een rol spelen.
 
Wetenschappelijk onderzoek leert ons dat het risico op kanker feitelijk afhankelijk is van een combinatie van onze genen en dingen waaraan we blootgesteld worden. Enkele blootstellingen die het risico op kanker vergroten, zijn: tabaksrook (stoptober! doe mee!), hormonen, straling, medicatie, chemicaliën, bepaalde virussen en bacteriën en vervuiling. Bovendien beïnvloedt wat en hoeveel we eten en hoeveel we bewegen ook het risico op het ontwikkelen van de meest voorkomende vormen van kanker, zoals darmkanker, borstkanker en prostaatkanker. Verder is het belangrijk om je te realiseren dat kanker een multifactoriële ziekte is, dus door meerdere factoren veroorzaakt wordt. Elke vorm van kanker, bij elk individu, wordt veroorzaakt door meer dan één factor.
 

Goed nieuws!

Wat feitelijk goed nieuws is, is dat kanker voor een heel groot deel géén erfelijke kant heeft. Dit betekent dat een aanzienlijk deel van alle gevallen van kanker te voorkomen is door het risico erop te verlagen. Op basis van alle wetenschappelijk inzichten tot nu toe wordt geschat dat 30-40 procent van alle gevallen van kanker voorkomen kan worden door een gezonde leefstijl. Hallo!! Het ‘kunnen voorkomen’ betekent in dit geval niet dat kanker niet daadwerkelijk zou kunnen optreden, maar dat de kans dat jij het krijgt lager wordt.
 
Door gezondere keuzes te maken wat betreft eten en bewegen, kunnen we dus het risico op het krijgen van kanker aanzienlijk verkleinen. In de praktijk blijkt dit voor veel mensen lastig om daadwerkelijk handen en voeten te geven. Daarom zijn instanties zoals het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (wkof.nl) niet alleen bezig met wetenschappelijk onderzoek naar het voorkomen van kanker, maar ook om deze inzichten te vertalen naar heldere richtlijnen. Maar dan zijn we er nog niet. We zijn gewoontedieren en er blijkt niets moeilijker om te veranderen dan gedragspatronen die we al jaren vertonen! Ook al weten we nu dat deze niet meehelpen het risico op kanker te verkleinen.
 
Als professional op het gebied van ‘health, fitness & lifestyle coaching’ neem ik de verbetering van iemands voedingspatroon heel serieus. Zonder dat dit leidt tot hele drastische maatregelen die de weerstand bij iemand kunnen vergroten om daadwerkelijk stappen te zetten, begin ik klein en makkelijk. Niemand draagt lang een schoen die aan alle kanten wringt! Daarom zal er feitelijk inzicht verkregen moeten worden in wat iemand zoal eet en drinkt en bovenal... waarom.
 

Een risico verlagende leefstijl... waar begin je?

Een gezond gewicht bereiken, is feitelijk een belangrijke stap in verlagen van het risico op ziektes zoals kanker. Het blijkt ook een stap waarbij veel gestruikeld wordt, door veel mensen. Terug naar de goede voornemens: die kilootjes te veel die je mogelijk ieder jaar tevergeefs weg wenst op 1 januari verhogen dus je kans op kanker. En hoe hoger het gewicht, hoe sterker de wens, maar vooralsnog hoe hoger het risico. Dus hoe zorg je er dan voor dat je een gezonder gewicht bereikt én houdt? Hoe kun jij je kans op kanker (en tegelijkertijd je kans op andere aandoeningen) verlagen en jouw energie, kracht en welzijn vergoten? De meest effectieve wijze is door je te laten begeleiden hierin door een professional die je vanuit de kant van effectief bewegen, voeding en leefstijl coaching begeleidt in dit proces. En ja, toegegeven, daar ligt mijn expertise en mijn passie. Maar je kunt zelf ook een heel eind komen.

Tip 1: breek de dingen op in makkelijk verteerbare brokken

Voordat je nu letterlijk al je maaltijden met de blender gaat bewerken (niet doen!), realiseer je dat alle veranderingen tijd kosten. Tijd die we, ongeduldig als we zijn, niet zeggen te hebben. Om dit makkelijker te maken, doe je er goed aan jezelf ertoe te krijgen wat meer van dag tot dag te leven en niet alles tegelijk te willen aanpakken en te snel te willen gaan. Neem de schijf van 5 van het voedingscentrum (google..!). Probeer eens om elke doordeweekse dag 1 van de 5 elementen toe te passen. Lukt dit dan ga je vanzelf merken dat je gaandeweg completer wordt. Elke kleine stap is winst. Het kan alleen maar beter worden. Het gaat er aanvankelijk niet zozeer om dat je minder gaat eten. Mensen diëten zichzelf vet! Concentreer je op iets veel belangrijkers; de gezonde alternatieven kiezen.
 
Bij bewegen, denken veel mensen meteen aan ‘sporten’. Sommigen spreken het ook heel zuur uit alsof het een vies woord is. Gelukkig betreft het een middel wat je heel specifiek naar je zin kunt inrichten. Gericht maatwerk en daarmee toewerkend naar wat complexere vormen van bewegen en hogere intensiteiten leveren de meeste gezondheidswinst op. Maar ook consequent traplopen op je werk verlaagt al jouw gezondheidsrisico. Fitness ligt op straat! Tip: plan de dingen van tevoren in. Beweegmomenten aan het toeval overlaten, betekent meestal dat je oude gedragspatronen (“ik lig nu zó lekker op de bank…”) kansrijker zijn. 
 
Tip 2: Wees tolerant naar jezelf

Veel voornemens stranden niet alleen omdat de middelen die worden ingezet niet goed werken en soms zelfs ongezond zijn, maar omdat ze moeilijk duurzaam volgehouden kunnen worden. Resultaat: vroeg of laat gooi je de handdoek in de ring. Als je kiest om stap voor stap jezelf de gezondere keuzes aan te leren, snap dan ook dat iedereen wel eens een terugslag heeft. Veroordeel jezelf eens níét. Wat cruciaal is hoe je er vervolgens mee omgaat. Gebruik je het als argument om tegen jezelf te zeggen: “zie je wel, ik kán het gewoon niet”? Dikke kans dat je dan meteen alle goede intenties weer volledig laat varen. Een terugslag is heel normaal. Veroordeel niet en pak gewoon de draad weer op. Je bent per slot van rekening ook maar een mens.
 
Tip 3 Focus op de kleine dingen in het leven

We zijn nogal pretentieus als het gaat om onze eigen verwachtingen. We denken van alles te moeten. Alsof dat nog niet alles is, willen we vaak het beste in een zo kort mogelijke tijd en zonder er veel voor te hoeven doen/investeren. ‘Ontmoeten’ wordt dan een heilzaam iets. De tijd nemen om je gedachten de vrije loop te laten, blijkt cruciaal in de strijd tegen burn-out en gevoelens van negativiteit. Verdiep je eens in mindfulness. Te vaak denken mensen aan zweverige meditatie, maar mindfulness is feitelijk niets meer dan leren om je gedachten die in je opkomen toe te laten, er geen oordeel aan te koppelen en weer los te laten. Puur hersentruckje. Geeft rust en scherpte. Je kunt weer handelen vanuit gevoel in plaats van emotie. Zo kun je makkelijker de bewuste keuzes maken voor jouw gezondheid.
 
Tip 4 ‘Don’t overthink it’

We willen vaak heel veel en als willen ‘moeten’ wordt, dan moeten we oppassen. En dat moeten we niet willen. Feitelijk moet niets. Begin klein en vind dat ok. Maak kleine successen en vind dat ok! Hoe meer je ‘alles’ wilt en wel meteen (!), hoe lastiger het daadwerkelijk wordt om iets echt te bereiken. Tenminste in jouw persoonlijke beleving. Veroordeling van jezelf ligt dan op de loer en dat remt de zaken behoorlijk af.

Zelfcompassie is iets waar ik persoonlijk mensen op coach. In staat zijn te benoemen wat je écht nodig hebt (werk, privé, …) en daarnaar te handelen, is een groot goed. Het is ook essentieel om je eigen, beste vriend te zijn wanneer je voor uitdagingen staat, zoals het aanpassen van je eet- en beweegpatronen!
 
Tip 5 Blijf positief

Positief denken is soms moeilijk, maar ook te leren, net als zoveel dingen. Een positieve mindset stelt je beter in staat om creatief en doelgericht te handelen en successen te behalen. Soms moet je een succesje, een gevoel van geluk, meer optimisme halen uit hele andere dingen dan waar jij jezelf wilt veranderen (gezonde leefstijl). Daarom adviseer ik veel mensen om het volgende te doen: schrijf per dag '3 goede dingen’ op die je hebt meegemaakt, gedaan, gevoeld. Beschrijf ook wanneer en hoe het ontstaan is. Alles is goed. Gebruik hiervoor een schriftje of de ‘notities’ functie op je mobiele apparaat. Per dag 3 goede dingen gedurende een aantal weken… Je traint jezelf om meer oog te krijgen voor de positieve kant der dingen, meer te genieten! Een bewezen methode vanuit de positieve psychologie! 
 
Gezonde keuzes maken… wat is het ergste dat je kan overkomen? Ik heb er vertrouwen in dat het je lukt! Kijk voor meer tips op wkof.nl.

Train2Beat Cancer...

Op je gezondheid!

Matthijs van der Gugten, MSc, CSCS, NSCA-CPT

NB. voor de bovenstaande feiten over kanker heb ik gebruik gemaakt van de bronnen: Wereld Kanker Onderzoek Fonds (wkof) en Wageningen University & Research (wur).
 

menu Deze website is gemaakt met de Websitemachine.nl